We report data from an experiment in Peru where subjects anonymously
decide how much of their endowment they donate to the Peruvian government. The
standard rational choice model and several well-known models of non-selfish preferences
predict zero giving. Yet we observe that around 75% of the subjects give something (N =
164), with substantial heterogeneity. Further, individual donations depend negatively on
(a) beliefs about corruption in Peru and positively on (b) level of support of the actual
government and (c) beliefs about the average donation by other subjects. Our data is
consistent with a theory based on consequentialist norms, which we develop in detail.
This paper contributes to a recent literature on tax morale emphasizing the importance of
non-standard motivations on tax compliance, and suggests that taxpayers are willing to
give money to the government (e.g., paying taxes) if they believe that enough others give
as well and that taxes are not wasted or ‘stolen’ by the government, but used to promote
social welfare.
Realizamos un experimento en Perú en el que los sujetos, de forma
anónima, deciden cuánto de su dotación inicial donan al gobierno peruano. El modelo
estándar del agente económico racional, así como varios otros modelos de preferencias
no egoístas predicen que la donación será cero. Sin embargo, observamos que
aproximadamente 75% de los sujetos donan positivamente, aunque con alta
heterogeneidad. Más aún, las donaciones dependen negativamente de (a) sus creencias
acerca de la corrupción en el Perú, y positivamente de (b) el nivel de apoyo que muestran
al gobierno actual, y (c) de las creencias acerca de la donación promedio de los demás
sujetos. Nuestros resultados son consistentes con teorías basadas en normas
consecuencialistas, es decir aquellas cuyo valor moral se mide por si sus acciones generan
resultados buenos o malos. Este trabajo contribuye con la reciente literatura sobre moral
fiscal enfatizando la importancia de motivaciones no estándar en el cumplimiento
tributario, y sugieren que los contribuyentes están dispuestos a dar dinero al gobierno (por
ejemplo, pagando impuestos) si creen que muchos otros también dan, así como si creen
que los impuestos no serán desperdiciados o apropiados por corruptos, pero sí usados para
promover el bienestar social.